Artikelen

Wie weet hoef jij niet te zoeken naar oplossingen

Zij weten zelf hoe!

Wat je kan helpen in een gesprek met een leerling is de schaalvraag. Door het stellen van gerichte vragen, help je het kind zichzelf te helpen. Jouw rol in een gesprek is die van begeleider. Met de schaalvraag leg je de focus op wat er al goed gaat en welke stapjes de leerling kan nemen om te bereiken wat hij of zij wil. Oplossingen die ze zelf bedenken hebben een grotere kans van slagen dan oplossingen die wij aanreiken.

Vragen die je kunt stellen zijn:
- Wat wil je graag bereiken?
- Op een schaal van 1 tot 10, en 10 is de ideale situatie, waar sta je nu dan?
- Wat heb je al gedaan, wat lukte al, waardoor het nu een 4 is en geen 1 of 2?
- Is het al wel eens een 7 geweest? Wat was er toen anders? Waardoor lukte het je toen?
- Wat moet er gebeuren om het een 5 te laten worden? Hoe ziet dat er uit? Wat is er veranderd?

Deze techniek helpt niet alleen om de gewenste doelen te bereiken. Ook hun eigen verantwoordelijkheid en zelfvertrouwen zal groeien.

Aldus een motiveerkracht.nu artikel over oplossingsgericht werken in het onderwijs.

Wie weet hoef jij niet te zoeken naar oplossingen plaatje

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie