Artikelen

Het creëren van een makkelijke weg

Een winkelmanager in een delicatessenwinkel heeft een tafel neergezet waar de klanten gratis jam kunnen proeven.

Op de ene dag staan er drie verschillende soorten jam op de tafel, op een andere dag 24 soorten. De uitstalling van 24 jamsoorten trekt meer klanten die willen proeven, maar als het op kopen aankomt, kunnen ze geen beslissing nemen. Bij slechts drie jamsoorten waren de klanten tien keer sterker geneigd om een pot jam te kopen.

Wat bij de 24 jamsoorten gebeurt heet beslissingsverlamming. Meer opties, zelfs goede, laten ons terugvallen op niets doen. Als het pad onduidelijk is wordt de standaardweg gekozen omdat onzekerheid nerveus maakt. Beslissingsverlamming is één van de belangrijkste uitdagingen bij ontwikkeling, omdat de bekendste weg altijd de status-quo is. Wat lijkt op weerstand is vaak een gebrek aan duidelijkheid. Een conclusie van Chip en Dan Heath in hun boek Switch. Professionele zelfsturende teams houden het aantal teamleden bewust beperkt, wat bijdraagt aan een overzichtelijk beslisdomein en vereenvoudiging van de dagelijkse keuzes.

Het creëren van een makkelijke weg v2 plaatje

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie