Wetenschappelijk onderzoek onderstreept dat het tonen van dankbaarheid en waardering leidt tot minder stress, minder kans op depressie en een betere nachtrust.
Kortom, het leidt zowel tot geestelijke als fysieke gezondheid. Mensen die zich gewaardeerd voelen, zijn ook nog eens een stuk productiever, meer gemotiveerd en betrokken. Door te focussen op wat goed gaat in plaats van wat fout is, kan een hele organisatie zelfs beter gaan presteren.
Gelukkig lijkt er steeds meer plaats voor positieve waardering binnen organisaties. Een term als appreciative inquiry wordt binnen het Nederlandse bedrijfsleven steeds vaker gehoord en toegepast. Het centrale uitgangspunt is dat een organisatie bouwt op datgene wat goed werkt, in plaats van alleen maar te focussen op zaken die juist niet goed gaan.
Aldus Lilian Polderman in een MT.nl artikel over het positieve effect van waardering. In een complexe netwerksamenleving is het beter om het accent op het ontwikkelen van mensen te leggen. Dit in plaats van ze te willen repareren, zoals dat gebruikelijk was in de gecompliceerde industriële omgevingen van de 20e eeuw.