Artikelen

Je aanpassen aan iemands motivatiefocus

We kunnen mensen qua motivatiefocus indelen in twee types: mensen hebben een promotiefocus of een preventiefocus.

Promotiegerichte mensen zien hun doelen als middel om een voordeel te realiseren of om vooruit te komen, en ze concentreren zich op de beloning die ze krijgen als ze hun doelen halen. Preventiegerichte mensen zien hun doelen als verantwoordelijkheden, zij concentreren zich erop in elk geval safe te zitten door hard en zorgvuldig te werken.

Promotiegerichte mensen zijn het effectiefst en productiefst als hun doel of opdracht in positieve termen wordt geformuleerd. Preventiegerichte mensen presteren juist het best als hun doel of opdracht wordt geformuleerd rond potentiële fouten en te vermijden obstakels. Promotiegerichte mensen worden gemotiveerd als je ze complimenteert met hun uitstekende werk. Preventiegerichte mensen gaan juist meer hun best doen als ze kritische feedback krijgen en als ze worden gewezen op mogelijke fouten.

Aldus Heidi Grant en Tory Higgins, auteurs van "Use Different Ways of Seeing the World for Success and Influence ", in een managementimpact.nl artikel over gericht motiveren.

Je aanpassen aan iemands motivatiefocus plaatje

Artikel

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie