Op korte termijn is het vaak makkelijker en sneller om als leider zelf antwoorden te geven op alle mogelijke problemen.
Maar coaching leert je medewerkers om zelf oplossingen te vinden.
Zo kun je als leider een coachende mentaliteit aannemen:
1. In plaats van oplossingen aan te bieden en je kennis tentoon te spreiden, help je teamleden om nieuwe opties te verkennen.
2. Heb niet alleen oog voor het werk dat je medewerkers doen, maar ook voor wie ze zijn.
3. Als je vragen stelt, leer je mensen om hun eigen veronderstellingen in twijfel te trekken en nieuwe manieren van denken uit te proberen.
4. Geef niet onmiddellijk antwoord als medewerkers aan het woord zijn, ook al ligt het antwoord op het puntje van je tong. Laat hen uitspreken en kom er dan pas tussen.
5. Als goede coach zwaai je mensen publiekelijk lof toe en geef je kritische feedback in een tweegesprek.
6. Wees niet bang om je fouten toe te geven en zie de fouten van anderen als een deel van het leerproces.
Aldus Katleen De Stobbeleir en Karlien Vanderheyden in een MT.nl artikel over het werken aan de competentie om talentvolle mensen te ontwikkelen.