Artikelen

Wees niet bang voor de herhaling

Als wij eenmaal onze gedachten hebben verwoord en toevertrouwd hebben aan een toehoorder of het papier, dan hebben de meesten van ons het gevoel dat we klaar zijn.

Immers, verwoorden wat we wilden zeggen was al een behoorlijk karwei. Maar helaas ligt het met communicatie iets ingewikkelder. En het wordt nog erger: een boodschap moet gemiddeld meer dan drie keer aankomen wil het beklijven. Je moet dus niet alleen iets moeilijks doen, je moet het nog keer op keer herhalen ook.

Per definitie mag je ervan uitgaan dat de boodschap voor het grootste deel is weggevaagd in het geheugen van de ontvanger. De kunst is om iedere keer een klein deel aan de boodschap toe te voegen. Tot de boodschap na zo’n zeven tot tien keer volledig in het geheugen gegrift staat. Dan pas, ik herhaal, dan pas heb je gecommuniceerd.

Aldus Marjolein Bos in een MT.nl artikel over het werkelijk overbrengen van een inzicht, advies of verzoek, zodanig dat er ook een duurzame gedragsverandering plaatsvindt. Het grootste probleem bij communicatie is de illusie dat er communicatie heeft plaatsgevonden.

Wees niet bang voor de herhaling plaatje

Artikel

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie