Als je de hele dag vraag krijgt naar boren, ga je al snel denken dat klanten gelukkig worden van boren.
Totdat je je gaat realiseren, hé die klanten hebben waarschijnlijk graag gaten. Ze hebben eigenlijk het liefst geen boren. Ze hebben het liefst gaten zonder boren. En als je je dat gaat realiseren, waar doen we nu eigenlijk de hele dag in, en wat zoekt nou de klant. Dan kom je erachter dat wij enorm veel communiceren in boren. En klanten hebben geld over voor gaten, en niet voor boren.
Het is steeds moeilijker om nog te concurreren op boren. En de vraag is, wat is bij u het gat richting uw klanten, communiceert u wel in gaten, en weten uw mensen dat het gaat om gaten? Het mooiste is als u één of twee gaten hebt waar u onderscheidend in wilt zijn. En dan is vervolgens het punt, u kunt de goedkoopste zijn, en u kunt een goede prijs vragen. Maar voor boren valt nauwelijks iets te rekenen, dat lukt alleen met gaten.
Aldus Jos Burgers over het denken in de behoefte van de klant en het product.