Om écht te luisteren focus je volledig op de andere persoon.
Maak oogcontact en voer verder geen andere activiteiten uit. Zet ook je mening even opzij. Zeg zelf nog niets, let op de lichaamstaal en intonatie van je gesprekspartner. Probeer meer dan alleen de woorden te begrijpen. Vorm een idee van wat de ander echt wil communiceren.
Verifieer je educated guesses door om bevestiging te vragen. De bevestigingsvragen die je stelt moeten oprecht zijn en duidelijk. De ander moet daar 'Ja' of 'Nee, niet helemaal' of iets dergelijks op kunnen zeggen. Bij het antwoord 'Nee, niet helemaal', begin je opnieuw, totdat je de ander helemaal goed begrijpt.
Deze aanpak vraagt geduld en een echte, oprechte wil om de ander goed te begrijpen. Maar het resultaat is betere werkrelaties, betere beslissingen en een betere 'bottom line'.
Aldus een managementimpact.nl artikel over hoe je jezelf in de ander kunt verplaatsen en waarom dat waardevol is.