Artikelen

Never waste a good crisis

De zorg is te veel een verdienmodel geworden.

We moeten kijken hoe we dat om kunnen draaien. Dat we minder gericht zijn op productie, maar wel doen wat nodig is. Mensen worden geprikkeld om productie te draaien. Misschien moeten we de medisch-specialistische bedrijven wel opheffen en zeggen: de specialisten gaan, net als iedereen, in loondienst.

Ik denk dat je de vraag kunt stellen of het bij al die duizenden mensen om zorg gaat die echt nodig is. Bij het faillissement van het MC Slotervaart in Amsterdam en de IJsselmeerziekenhuizen in Lelystad, zagen we dat 35 procent van de zorgvraag verdampte. Dat zou ook hier het geval kunnen zijn.

Digitalisering moet ook veel sneller doorgevoerd worden in de zorg. De coronacrisis bewees dat het kan. We praten al jaren over het meer toepassen van beeldbellen of e-consults, en dan zie je bij een uitbraak als corona dat de hele huisartsenzorg binnen 24 tot 48 uur digitaal werkt. Als we nog een half jaar wachten, is iedereen weer terug naar de oude situatie.

Aldus Marian Kaljouw in een NRC.nl artikel van Liza van Lonkhuyzen en Pim Van Den Dool over modernisering van de zorg.

Never waste a good crisis plaatje

Artikel

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie