Artikelen

Begrepen worden

Bij de vraag of een boodschap overkomt, zijn het meestal talige aspecten zoals woordkeuze, frames, metaforen, zinsbouw en taalniveau die uitmaken of de boodschap effect heeft of de plank misslaat.

Het dunne lijntje tussen geslaagde of mislukte communicatie. Uiteindelijk gaat het erom of woorden, hun rationele betekenis en hun emotionele lading, bij ontvangers overkomen en of ze worden begrepen, zodat ze een mening of zelfs gedrag kunnen veranderen. Wat er met woorden in het hoofd van de ontvanger gebeurt, is een complex mechanisme. Elkaars taal spreken, betekent nog niet dat je elkaar ook begrijpt.

De psychologie van de taal werkt optimaal effectief bij storytelling. Een emotioneel en levendig verhaal beklijft veel beter dan een overvloed aan informatie en argumenten. Zoals de geslaagde, persoonlijke missie van een mens van vlees en bloed. Of de avontuurlijke ontstaansgeschiedenis van een bedrijf, liefst vol tegenslagen en glorieuze overwinningen. Mensen onthouden het gevoel dat een verhaal bij ze heeft opgeroepen.

Aldus Karel Winkelaar, auteur van "De Communicatieadviseur", in een managementimpact.nl over de waarde van bewust je woorden kiezen.

Begrepen worden plaatje

Artikel

Delen

Reacties 0

Plaats een reactie