Zes tips van Matt Abrahams, business coach en schrijver van "Speaking up without freaking out".
1. Geef datgene aan het publiek dat ze nodig hebben. Het verschuift de aandacht van jezelf naar het publiek.
2. Gebruik een vragenlijst als geheugensteun voor je presentatie. In feite beantwoord je de ongevraagde vragen van het publiek.
3. Maak een presentatie relevant voor de toehoorders en combineer nieuwe feiten met zaken die men al weet. Zo blijft het publiek meer betrokken en onthouden ze de boodschap ook beter.
4. Emotie blijft hangen. Mensen onthouden een boodschap met een emotionele lading veel beter dan een puur zakelijk verhaal.
5. Presenteer de informatie op een gestructureerde manier, hierdoor wordt deze veel beter onthouden.
6. Een publiek is snel afgeleid, om deze natuurlijke neiging tegen te gaan moet je variëren.
Aldus Lilian Polderman in een Made in NL artikel over beter presenteren. Het vraagt ook moed en passie. Het is zo veel makkelijker om mensen te vertellen wat ze willen horen in plaats van wat ze moeten horen. Zoals Dr. Phil eens opmerkte.