In elke conversatie dien je naar anderen te luisteren, niet alleen naar wat zij zeggen, maar ook welke gevoelens en behoeften zij hebben.
Probeer ook eens samen te vatten wat jij denkt dat de ander wil zeggen. Wie dit goed beheerst heeft nauwelijks conflicten of kan deze veel sneller oplossen.
Ons beeld van een leider is ook nog steeds dat het iemand is met autoriteit en een visie, niet een goede luisteraar of iemand met veel inlevingsvermogen. Het hele idee van een leider die voorop loopt strookt eigenlijk al niet met empathie. In businessboeken gaat het altijd over visie of doorzettingsvermogen en niet over empathie. Onze leiderschapscultuur helpt dus niet.
Het gaat mij niet om empathie om meer producten te verkopen, het gaat mij om empathie om het welzijn en leven van mensen te verbeteren. Voor welzijn gaat het altijd om een gevoel van autonomie en om goede relaties. Dat is een grote uitdaging voor managers.
Aldus de Australische schrijver en filosoof Roman Krznaric in een MT.nl artikel van Dominique Haijtema over het belang van empathisch leiderschap in een deeleconomie.